Trots op wat we
met elkaar hebben bereikt!

Miranda Stoppelenburg houdt zich bezig met ’t begeleiden van het laden /lossen, de correspondentie, bevrachting en RoRo-transport. Bespreekt naast de geijkte scheepvaartzaken soms ook met de ‘vrouw aan boord’ het varen in combinatie gezin en schoolgaande kinderen. Zij is blij met haar werk en zit langs rivier of over brug met haar ‘neus tegen het autoraam’ op zoek naar een schip van Nautica…

Met anderhalf jaar ervaring in internationale expeditie trok Miranda in 1986 voor een job bij Nedlloyd Rijn- en Binnenvaart BV aan de bel. René Nouwen was er reeds. Miranda: “Het was nog de tijd vóór de automatisering. Eén tekstverwerker, door vier medewerkers in gebruik, en toch liep de Koninklijke Nedlloyd Groep voorop in lucht- zee en wegtransport”.

In 1990 was het ‘alle hens aan dek’ tijdens de verscheping van een hele eenheid legervoertuigen (tbv de militaire operatie Desert Shield) naar Irak! Er werd geknokt voor elk geschikt leeg schip. Voor de 24 uurs communicatie liepen we nog met van die grote koffer-autotelefoons’. Stress alom, maar bijzonder en leerzaam!

Bij de Management Buy Out in 1998 stapte zij vol vertrouwen aan boord van Nautica Binnenscheepvaart BV

Drie jaar na deze overname beheerste in 2002/2003 opnieuw het legertransport de Rijn. Dit keer onder de naam “Iraqi Freedom”. Nu was er ervaring. De whiteboard planning met viltstift in 1990 was in 2002 volledig geautomatiseerd.

Ging het Nautica voor de wind van meet af aan?
“Er zijn altijd ups en downs. René verschoot eens van kleur toen in de nasleep van de vuurwerkbrand in Enschede, de Cereol sojabonenfabriek in Utrecht haar deuren sloot. Onze duwboot en vier duwbakken in het sojabonentransport lagen plotseling stil.”
Voor de duwboot en haar bemanning hebben we toen een andere toekomst moeten vinden.

Zit Nautica inmiddels in je DNA?
“Na 30 jaar de afdeling bevrachtingen en zoveel meer, kan je dat wel zeggen. Het is een stabiele factor in mijn leven. Klanten die om een slimme logistiek en scherpe prijs vragen naast calculerende scheepvaartondernemers blijven altijd boeien. Ik ben trots op wat we met elkaar bereikt hebben.”