Ms Vitalis – Fam Bouman

Verscholen achter de ‘security-drempel’ van Eurochem Antwerpen, verandert mist en stoom uit appendages de rit naar kade 713 in een puzzelrally, totdat m.s. Vitalis plotseling uit de nevel opduikt. Vanuit de luxe van de stuurhut ziet de wereld er vredig uit.

In Vitalis zit het Latijnse ‘Vita’ (leven), precies de reden waarom Dirk en Nel Bouman het begrip ‘levendig’ aan hun scheepsnaam hebben gegeven. Ze vormen een duo, hebben een ‘het glas is halfvol’ instelling en staan samen als één man achter de Vitalis. Dirk is recht door zee. Als er wordt gevaren moet het bij hem wel opschieten. Ingeval er onvoldoende onder de streep overblijft, maakt hij hem vast.
Op vakantie zit er geen stress of haast in hun bagage. Aan boord kan dat wel eens anders zijn als bijvoorbeeld is overeengekomen om de volgende morgen vroeg te laden, maar dat een uurtje kraanuitval in de loop van de dag troubles voorspelt.
Hierdoor ontstaat met Nautica frequente communicatie, overeenkomstig hun informatie blijven volhouden dat de Vitalis wél leeg komt!
‘Rustig blijven’ zegt hij tegen zichzelf en kijkt intussen de lading met een niet aflatende blik het ruim uit, echter om vijf uur rest er nog zo’n 100 ton ofwel 4 vrachtwagens die dat nog moeten afvoeren..

Hoe liep het af?
“Ik moet wel zeggen, ze regelen het dan wel door middel van overuren. Het komt meestal goed, maar tussen ‘kijk op de werkvloer’ en aannames op afstand, zit nog weleens verschil.”

Hoe lang wappert de Nauticavlag reeds in de mast?
“De houdbaarheid van onze relatie met Nautica duurt al 21 jaar en dat is best veelzeggend!
Wij kennen René Nouwen nog van Nedlloyd. Hij vroeg destijds, ga je met ons mee naar Nautica Binnenscheepvaart BV. Het hebben van een goede verhouding met wie je de business doet is bepalend voor voldoening in je werk. Weten wat je aan elkaar hebt hoort daarbij. Zowel Zwijndrecht als Mainz is solide, meewerkend en staan als het nodig is voor de loopplank. Transport heeft veel aspecten, zowel in ‘goede- als slechte tijden’ moeten meerdere partijen overeenstemmen en dat blijft zaken doen!”

Hebben jullie een favoriete vaarrichting?
We varen graag naar Mannheim, terug met grind naar Friesland, dagje liggen aan de wal kijken of beetje verven.

Wat moet een maritieme website vertellen?
“Naast dat hij origineel en representatief moet zijn, is het van belang dat je over het ontstaan maar ook iets over de mensen leert die er werken. Je moet er het antwoord tussen de regels lezen of het ook een club voor jou is.”

De ‘BV Bouman’ is op een spits begonnen, daarna volgden er 3 schepen en nu deze 110 meter. Samen met Nel -tweede kapitein- zijn ze twee dochters rijk! Twee matrozen laten de Vitalis blinken. Dirk:”Alleen aan boord’’ wordt het niks en zou ook minder leuk zijn. Ook dat idee van anoniem inschrijven en via een app aan lading zien te komen, hopen we nooit mee te maken.”