Nautica anno 2023

Nautica viert haar 25 jarige bestaan!
Dit is niet zonder slag of stoot gegaan. Bekijk hieronder onze tijdlijn.

1918

CWH van Dam & Co brengt het Sleepvrachtschip DAMCO 1 in de vaart.

1962

Het laatste nieuwbouwschip DAMCO 298 verlaat de Werf Merwede te Hardinxveld.

1973

Damco Scheepvaart Mij en Gebr De Haas Tankrederij fuseren samen tot De Haas & Damco Scheepvaart BV.

1977

De Haas Damco wordt 100% dochter van de Koninklijke Nedlloyd Groep en gaat verder onder de naam Nedlloyd Rijn-en Binnenvaart BV (NRB).

1986

Duwboot Nedlloyd 1 komt in de vaart voor de shuttle dienst van sojabonen tussen Rotterdam/Amsterdam en de sojabonenfabriek Central Soya Utrecht BV.

1987

De Rhine Ro-Ro Service BV wordt opgericht door Nedlloyd Rijn- en Binnenvaart BV, Interrijn BV en Rhenania (later Wincanton – Rhenus).

1991

Nedlloyd Rijn- en Binnenvaart gaat een samenwerkingsverband aan met de Verenigde Tankrederij voor het vervoer van bunker-, stook- en ruwe olie onder de naam Unilloyd Tankrederij.

1992

NRB wordt tijdens de opening van het Main Donau Kanaal vertegenwoordigd door het motorvrachtschip Zephir / Smith-Kuiper. Een rivierkei van 2500 T wordt door dit schip aangeleverd tbv een monument dat de verbondenheid van de Donau en rijnoeverstaten symboliseert.

1993

NRB verkoopt haar gehele belang aan de VT. De gehele bunkervloot en het personeel gaan over naar De Verenigde Tankrederij.

1993

NRB gaat verder in afgeslankte vorm als bevrachtingsorganisatie voor de particuliere motorvrachtschepen en de duwboot Nedlloyd 1 en haar 1/3 belang in de Rhine Ro-Ro Service BV.

1997

De Koninklijke Nedlloyd Groep heeft geen belangstelling meer in Rijn- en Binnenvaart. Door middel van een Management Buy Out wordt Nautica Binnenscheepvaart BV opgericht met twee kantoren in Ridderkerk (Nederland) en Mainz (Duitsland) Het 1/3 belang in de Rhine RoRo Service blijft voorlopig in handen van Eurobarge (dochter van Nedlloyd Groep).

1997

Eind 1997, de start van Nautica Binnenscheepvaart BV is een feit! De duwboot Nedlloyd 1 wordt omgedoopt tot Nautica 1. Met 4 medewerkers in Ridderkerk en 3 medewerkers in Mainz wordt het avontuur begonnen. Het kantoorgebouw in Ridderkerk wordt gedeeld met MSG en de DTG.

1999

Nautica Binnenscheepvaart BV neemt het 1/3 belang in de Rhine Ro-Ro Service over van Eurobarge BV (toenmalige dochter Nedlloyd die overgaat naar de Danser Groep).

2002

Door gedwongen sluiting van de sojabonenfabriek Cereol in Utrecht is Nautica genoodzaakt de Duwboot Nautica 1 te verkopen. Het merendeel van het personeel vindt onderdak bij de Verenigde Tankrederij. De duwboot wordt verkocht aan Bab Vof te Rozenburg en vaart nog altijd in de Rotterdamse haven onder de naam Albatros.

2003

Nautica, inmiddels met 6 medewerkers, verhuist samen met MSG naar de Maasboulevard in Zwijndrecht.

2008

Nautica viert haar 10 jarig bestaan met een gezellige avond voor zowel de klanten/relaties en de schippers en kijkt terug op een geslaagd jubileumfeest.

2011

Nautica besluit in plaats van eindejaarsgeschenken, te doneren aan het goede doel. Voor de komende jaren wordt gekozen voor veelal kleinschalige projecten w.o. Stichting het Vergeten Kind, Stichting het Leontienhuis en de Lindafoundation.

2017/2018

Nautica viert haar 20 jarig bestaan en steekt zich zelf ter ere van dit in een nieuwe jas. Zowel de huisstijl als de website worden voorzien van een nieuw uiterlijk.

2020-2022

Het waren bijzondere jaren. We werden geconfronteerd met een wereldwijde COVID pandemie. ‘’Thuis’’ werken werd het credo en vergaderen via Teams een must. Daarbij kwam in 2022 ook nog een wereldwijde crisis (o.i.v. de oorlog in Oekraïne/ Rusland) met alle gevolgen van dien voor extreem hoge prijzen van fossiele brandstoffen, wat uiteraard ook op ons onderdeel van de logistieke keten van invloed was.

2023

5 januari 2023 vindt er binnen Nautica een officiële verandering in de organisatiestructuur plaats. René Nouwen heeft besloten om in 2023 een stapje terug te doen. De heren Armyn Evink en Sander Nouwen zullen gemeenschappelijk de directie gaan voeren. Na deze historische overdracht van de bedrijfsleiding, is het de week erna tijd voor een positieve mijlpaal. We grijpen ons 25-jarig bedrijfsjubileum aan om een jaar lang ons jubileums logo te voeren en iedereen die hieraan heeft bijgedragen op ludieke wijze te bedanken. Met een doos chocolade en daarbij een tekst waaruit blijkt dat deze mijlpaal niet mogelijk is geweest zonder het vertrouwen van onze schippers, onze klanten en de steun van onze families.  Er breekt een nieuw tijdperk aan en die wilden wij op gepaste wijze met deze lekkernij aanbreken. We kijken vol vertrouwen naar de volgende 25 jaar!